Thursday 8 October 2015

Rindu?

Kadang-kadang aku tak faham dengan diri aku.
Apa yang sebenarnya aku nak?
Apa yang aku harapkan?
Ada masa aku rasa runsing, rasa macam teruk sangat diri ni.
Teringat satu persatu salah silap dan dosa aku.
Aku mula muhasabah diri.
Sejauh mana aku dah pergi sampai hari ni.
Sedih.
Rasa down sangat.
Berjuta perkara aku nak cerita, tapi mulut terkunci.
Segalanya berpusar berbicara sendiri dalam hati.
Meraung, menangis jauh dalam dasar hati.
Aku teringat setiap satu saat saat yang mengecewakan, menghancurkan segala pengharapan.
Aku merindu pada yang pergi tanpa belas kasihan.
Aku cuma ingat segala kekejaman, buat aku simpan satu persatu dendam terpaku dalam diri.

Aku selalu terfikir, kenapa selalu macam ni? Kenapa langsung tak terungkap?

Mungkin, Allah sengaja nak dengar luahan hati aku. Allah saja nak aku mengadu menangis menadah tangan dan berharap pada Dia.
Allah sengaja uji, Allah gusarkan hati.
Sengaja dia buat begitu.
Sebab Allah rindu aku.
Tapi, kenapa aku hanyut merindu segala ciptaan Dia, sedangkan Dia Maha Pencipta merindui aku lebih dari segalanya?
Sedangkan aku alpa.
Aku hamba berdosa, hanyut dengan dunia.

Kalau aku jadi Dia, aku dah kecewa. Rindu aku tak bersahut.
Tapi, Dia tak pernah tinggal aku walau aku selalu tinggal Dia.
Dia tak pernah lupa aku, walaupun aku selalu lupa Dia.
Dia bagi apa aku nak, tapi aku selalu abai apa Dia nak.
Sebab Dia sayang aku. Sayang Dia lebih dari sayangnya seisi dunia pada aku.

Balik la arra, Dia rindu.

No comments:

Post a Comment