Friday 16 October 2015

Resipi Puding Karamel Paling Senang Nak Mampus.

Yuhuuu Assalamualaikum yu als!

Lama tak update, sis berseronok kat kampung hiks. Hari ni sis nak share dengan semua sis first time buat Puding Karamel dan ianya menjadi yeayyy! Sangat mudah dan sedap k. Senang sangat semua boleh buat. Sis jenis masak main campak je tapi untuk guide yu als sis bagi la resipi elok elok kay hahahaha

Okay, bahan-bahan yang diperlukan ialah:

Untuk karamel:
Gula pasir - 5,6 sudu dah cukup nak lebih sukati
Air - 2,3 sudu secukupnya

Untuk puding:
5 biji telur
6 sudu besar gula
500ml susu segar Dutch Lady atau perah segar dari kambing jiran sebelah rumah
(boleh ganti dengan 1 tin susu cair tambah air sedikit, atau guna 1/2 tin susu pekat manis yang dipanaskan dengan air supaya sedikit cair. Untuk resipi sis, sis guna susu segar lagi sedap)
1 sudu esen vanilla

Sikit je bahan-bahan die. Okay, cara-caranya pulak:

Mula-mula kakak abang panaskan periuk/kuali, masukkan gula dan kacau sehingga gula cair lepas tu masukkan air dan kacau sebati. Kacau selalu jangan bagi hangit kay. Dah agak-agak warna perang tu tutup api. Masukkan gula karamel tadi ke dalam bekas acuan dan ketepikan.

Lepas tu, masukkan semua sekali bahan untuk puding ke dalam bekas dan kacau sehingga sebati. Boleh guna mixer ke blender ke tapi sis guna tangan je lagi senang. Puding ni jangan kacau die lama sangat nanti berbuih. Cukup kalau tengok dah sebati. Lepas tu kakak abang celup ibu jari dan rasa manis tak? Kalau tak manis, abang kakak senyum sikit, mesti manis. Hiks.

Dah puas hati, boleh la masukkan ramuan puding tadi ke dalam acuan yang awal awal tadi kakak abang dah masukkan karamel. Okay, paling penting kat sini, korang kena tapis dulu hat puding tu. Ini untuk mengelakkan dia berlubang dan dapatkan tekstur yang lembut gebu macam awan nano. Tapi tetap akan berlubang sikit-sikit tau.

Lepas tu, boleh la kukus dia lebih kurang 20,30 minit atau agak-agak sampai kapan lagi, ku harus bertahan, rasa kecewa di dalam dada. Amboi nyanyi.
Takde la, agak2 dah keras tu ok la. Korang boleh jugak bakar dia dalam oven guna kaedah "Bain Marie". Masukkan acuan dalam bekas berisi air dan masukkan dalam oven dengan suhu 200 celcius selama 30-45minit.

Ha, dah siap! Senang je. Lepas tu masukkan dalam peti ais bagi sejuk. Dah sejuk nak makan? Terlangkupkan acuan tu ke atas pinggan cepat cepat dan tadaaaaaa




Wahahahahahaha dah makan baru teringat nak tangkap gambar 
Sedap sangat. Kalau nak lagi gorgeous boleh letak potongan buah atas tu. Makan sejuk sedap. Okay selamat mencuba!






3 comments:

  1. hahhahaaa. lawak gilaa. thanks for recipe btw

    ReplyDelete
  2. Aii tgh buat niehh.. Thanks for sharing❤❤❤

    ReplyDelete
  3. I dah buat banyak kali but baru perasan..bila gunakan loyang..banyak pulak lubang2nya but bila I gunakan mangkuk kaca..takada lubang..gebu licin..hahahhaa
    tapi ada orang cakap kecik kan api kalau nak elakkan berlubang..tapi saya nak cepat masak dengan itu besarlah apinya..hahahhaa

    ReplyDelete