Thursday 12 November 2015

What was your best childhood memories?

0228H.

Tengah dok main game Vain Glory dekat henpon, tiba-tiba teringat memori masa zaman kecik2 dulu. Terus tanya dekat mak, "Mak ingat tak Wak Indon dulu yang pernah buat rumah kita?"

I am a kampung girl. Membesar dalam suasana kampung keliling rumah hutan, berbelakangkan sawah padi. Memori yang boleh cakap paling muda lah, umur 2,3 tahun camtu. Aku ade tilam kecik asing yang mak letak bila aku datang minta nak tidur dengan mak ayah, sebab budak kan kencing malam. Hahahaha sumpah rindu

Dari kecil aku dah biasa dengan benda lasak. Main dalam hutan keliling rumah, cari botol lama2, konon ala2 "treasure hunter". Zaman dulu je yang ada botol yang dalam dia ada guli, bila tuang 180darjah air takkan mengalir sebab guli tu dah tutup lubang botol. Pernah jumpa? Paling best bila jumpa kotak2 lama, ataupun vase or batu penanda dengan tulisan yang tak berapa nak faham. Zaman kanak-kanak serius best.

Dulu ayah tak berapa lepas anak perempuan sorang dia ni kuar bermain dengan kawan2 kat kampung belakang. First kawan sebaya yang aku ada just masa masuk tadika. So whole zaman belum kenal sekolah dan ABC, aku kenal alam sekeliling, aku kenal gelagat manusia.

Mak cerita, aku dengan abang cik selalu jadi budak favourite pakcik2 uncle2. Dulu, ada India keling botol, means yang datang kutip botol tin kat rumah naik basikal tu. Dia selalu belikan roti, coklat untuk abang cik. By my time pulak, masa renovate rumah I still remember Ali Burma yang of coz berasal daripada Burma and Wak daripada Indonesia. Diorang stay dekat rumah kitorang and kerja diorang renovate rumah. They were my friends that time. Layan budak kecik sorang ni main, pergi memancing belut dekat sawah, paling best tolong diorang main simen tu. And they loved to give me food, biskut, coklat. I wonder where they are now and hidup lagi ke tak? Semoga Allah merahmati diorang.

Dekat sebelah rumah, ade Aci India yang dah tua. Dia tinggal sorang. Dia selalu speaking dengan arwah ayah. Aku selalu main dekat rumah dia. Dia akan sediakan coklat, sebab tau aku dengan abang cik selalu datang main.  Dan dia dah takde, rumah dia pun dah roboh.

Sebelum meniaga gerai, mak dengan arwah ayah meniaga makanan bungkus dekat tempat2 perumahan yang tengah dibina. Ayah kenal ramai dengan kontraktor yang kebanyakannya Cina dan Indonesia. Ah Ho, Ah Soon, Biawak. Some call sign yang aku masih ingat. Aku selalu ikut mak ayah pegi jual makanan, so aku membesar bersama2 mereka.

Then masa sekolah, sekolah menengah. Ada seorang uncle India selalu datang gerai naik basikal sambil minum Kopi O. Setiap kali datang tak pernah miss bawakkan biskut, keropok, roti. Uncle tu tak pandai cakap melayu. Tapi dia suka sangat dengan aku. Almost tiap hari datang bawakkan makanan. Kadang2 dia lalu depan rumah siang2, dia singgah hantar makanan.

Time tu aku remaja, aku malu bila uncle tu datang jumpa aku. Uncle ni India plak tu. Selalu dok datang bawak makanan ajak duduk sekali. Aku selalu mengelak,tapi dia tak pernah jemu datang bawak makanan bg hadiah. Last sekali dia datang aku takde, dan dia jauh daripada basikal. Serangan strok. Anak dia datang bagitau kt kedai and amek basikal tua dia. Then lepas tu ade sekali je dia datang and aku tak pernah jumpa dia lagi.

Sekarang dah besar, jujur cakap aku kurang pandai bila nk berkawan or berinteraksi dengan kawan sebaya. But when comes to orang tua, aku lagi mudah mesra. Lagi senang simpati. Mungkin dah terbiasa.

Kalo Allah bagi aku peluang, aku nak travel melepasi masa. Balik zaman dulu, jumpa semua orang-orang ni. Aku nak belanja diorang makan, belikan hadiah, aku nak ucap terima kasih sebab diorang ajar aku banyak benda, dan diorang mengajar aku macam mana nilai seorang manusia. Bukan kira rupa, pangkat, harta, asal usul, keturunan. Sumpah aku rindu. Kalau daoat peluang dalam mimpi pun aku lah orang paling bersyukur sekali.

Cuba sekali sekala kita pandang sekeliling, ingat kembali benda yang mungkin kita nampak kecik, tapi sebenarnya bermakna. Benda yang mampu ubah 180darjah hidup kita. Benda kecik tu sebenarnya sesuatu yang tak ternilai dalam dunia. Sebab kadang2 kita lupa, kita cuma ingat diri kita, tapi kita lupa nak pandang orang lain dari sudut berbeza. Muhasabah diri.

Yang merindu,
Arra.
13/11/15




No comments:

Post a Comment